Vedtekter for TIPPEN BARNEHAGE |
(Sist revidert med endringer, og vedtatt på Årsmøte 13.03.24)
- 1. EIERFORHOLD
Barnehagen er en privat forelde eid barnehage, og drives av Tippen Barnehage SA. Vedtektene skal gi opplysninger om alle forhold som er av betydning for foreldrenes forhold i barnehagen.
I barnehagens virksomhet skal det legges vekt på toleranse og respekt for de ulike livssyn som er representert blant foreldrene. Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med allmennmenneskelige etiske idealer.
- 2. FORMÅL
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter: lov om barnehager, rammeplan for barnehager, forskrifter gitt av departementet, barnehagens vedtekter, fastsatt budsjett og barnehagens årsplan.
- 3. OPPTAK OG KRITERIER
Styrer foretar opptak av barn i barnehagen i samsvar med Barnehageloven §12, regler for samordna opptak og barnehagens vedtekter. Styrer informerer Styret om opptaket.
Hovedopptaket gjelder for barn som har lovfestet rett til barnehageplass. Barn med rett til plass er hjemlet i Barnehageloven § 18 Rett til plass. Søknad skjer via kommunens søkerportal, og søknadsfristen er 1. mars. Dersom barnet får tildelt en ny barnehageplass ved søknad i hovedopptaket, vil barnet automatisk miste sin nåværende (gamle) plass.
Det blir fortløpende foretatt opptak når det blir ledige plasser i løpet av barnehageåret. Dette gjelder for barn med og uten barnehageplass som søker utenom fristen for hovedopptaket. Fortløpende opptak er avhengig av ledig kapasitet i barnehagen ift bemanning, barnegrupper, alder og areal.
I henhold til Barnehageloven §7 fastsetter barnehagen opptakskriterier som følger;
- Barn med nedsatt funksjonsevne og barn det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjenester §4-12 og
4-4, annet og fjerde ledd jfr. Barnehageloven §18. Det stilles krav til dokumentasjon
- Søsken av barn som allerede har plass i Tippen barnehagen
- Barn av ansatte i Tippen barnehage
- Barnehagen skal tilstrebe en hensiktsmessig alderssammensetning og sikre forsvarlig drift
Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på søknad om barnehageplass. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunktet du mottok vedtaket. Klagen må være skriftlig og du må nevne hvilken avgjørelse det klages over.
- 4. PLASSTILBUD
Tippen tilbyr 50% eller 100 % plass. Barn som har rett på plass har rett til å beholde den inntil skolestart, senest 31. juli det året de er skolepliktige.
Ved ønske om deltidsplass/økning/reduksjon må det søkes om på samme måte som ved ordinær barnehageplass, ved hovedopptaket innen 1. mars. Den nye plassprosenten som blir tildelt vil normalt være gjeldende fra nytt barnehageår 1. august.
Ved deltidsplass må foreldrene avtale med barnehagen hvilke dager barnet skal bruke før barnet begynner i barnehagen. Avtalen gjelder for hele barnehageåret, og det vil normalt ikke være mulig å bytte dager i løpet av barnehageåret.
- 5. OPPSIGELSE
Det er gjensidig oppsigelsesfrist på to måneder. Oppsigelsen skal være skriftlig eller registreres i Barnehageportalen. Reglene for oppsigelse gjelder også for de som har takket ja til plass, men som ombestemmer seg før plassen er tatt i bruk. Ved bytte av barnehage i løpet av et barnehageår må nåværende barnehageplass sies opp. Unntak gjelder i hovedopptak 1. mars. Ved oppsigelse etter 1. mars må plassen betales ut barnehageåret.
- 6. PLASSBETALING OG FORELDRENES PLIKTER
Foreldrenes betaling for barnas plass fastsettes av staten. Tippen barnehage følger maksprissystemet for plassbetaling. Kostpenger kommer i tillegg.
Maksimalprisen fordeles på elleve måneder, der juli er betalingsfri. Betaling skjer månedlig med forfallsdato 15. hver måned.
Det gis 30% søskenmoderasjon i foreldrebetaling for barn nummer to og gratis barnehageplass for tredje eller flere barn (Forskrift om foreldrebetaling i barnehager § 3). Moderasjonen skal omfatte søsken som bor fast sammen, og gjelder når søsknene går i barnehage innen samme kommune.
Redusert foreldrebetaling kan gis foreldre med lav inntekt etter kommunens regler. Det gis ikke reduksjon i foreldrebetalingen med tilbakevirkende kraft, men fra og med første hele måned etter at søknaden med dokumentasjon er mottatt og behandlet i Porsgrunn kommune.
Ved fravær hvor man ikke benytter barnehageplassen må foreldrebetalingen fortsatt betales.
Utestående foreldrebetaling utover 2 måneder medfører oppsigelse og barnet vil miste plassen f.o.m 1. måneden etter. Oppsigelse skal varsles slik at den som innehar plassen gis rimelig sjanse til å rette opp forholdet som kan føre til oppsigelse.
- 7. DUGNAD
I tillegg til betalingen kan styret eller den styret bemyndiger pålegge foreldrene å delta i praktisk arbeid som er nødvendig for barnehagen. Tildelt antall dugnadstimer må utføres, hvis ikke kan styret kreve innbetaling av manglende timer, basert på timesats satt av Samarbeidsutvalget. Antall timer pr familie er 8 timer pr år. Det er mulig å ha redusert ytterligere timer for spesielle tilfeller som f.eks enslige foreldre. Da kan det søkes styret om å få innvilget et lavere antall timer dugnad. Timer som ikke har blitt gjennomført kan belastes familien med kr 500,- pr time.
- 8. ÅPNINGSTID
Barnehagens åpningstid er fra kl 06.45 – 16.45. Barn skal være hentet og levert innenfor barnehagens åpningstid.
Dersom barnet/a ikke er hentet innen kl. 16.45 vil gjeldende foresatte faktureres med kr. 500,- for hver påbegynt halvtime fra kl. 16.45.
Barnehagen holder stengt bevegelige helligdager, julaften og nyttårsaften. Barnehagen stenger kl 12.00 onsdag før skjærtorsdag.
Barnehagen har redusert åpningstid i juli. Uke 28 og 29 holder vi åpent kl 08.00-15.30. Uke 27 og 30 kartlegger vi behovet ut ifra antall barn og forsvarlig drift ift bemanning, og setter åpningstid ut ifra dette, men aldri kortere en kl 08.00-15.30.
Påskeuken og romjul kartlegger vi behovet ut ifra antall barn og forsvarlig drift ift bemanning, og setter åpningstid ut ifra dette.
Barnehagen holder stengt 5 planleggingsdager i året. Det avsettes 37,5 timer til årlig planleggingstid for barnehagens personale. Foreldre får beskjed om disse planleggingsdagene minst 2. mnd. før de avholdes.
- 9. FERIE
Alle barn i Tippen må ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Alle barn skal ha 3 uker sammenhengende ferie mellom uke 26 til 31.
Med sammenhengende uke menes mandag til fredag. Ferieåret regnes fra 15.august til 15.august hvert år. For barn som skal begynne på skolen må ferien være ferdig avviklet innen 31. juli.
Barnehagen kartlegger hvert år hvor mange barn som kommer i ferieperioder som sommerferie, påskeferie, juleferie og inneklemte høytidsdager. Foreldrene plikter å svare barnehagen om sitt barn kommer eller ikke etter barnehagens svarfrister;
- Foreldre/foresatte plikter å gi barnehagen beskjed innen 30. april hvert år når barnet skal ha sommerferie.
- Foreldrene/foresatte plikter å gi barnehagen beskjed innen 30. november hvert år når barnet skal ha juleferie.
- 10. ANSATTE
Ansettelse og oppsigelse foretas av Styret. Styret, eller den Styret bemyndiger, avgjør også spørsmål om permisjon.
For styrer og avdelingsledere skal Styret utarbeide stillingsinstruks i samarbeid med dem som innehar stillingene. Stillingsinstruks for øvrige ansatte utarbeides av styrer.
Alle stillinger er avlønnet i samsvar med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) tariff for tilsvarende stillinger. Øvrige arbeidsforhold justeres av PBLs hovedavtale og hovedtariffavtale.
De ansatte har taushetsplikt i forhold til opplysninger og informasjon som gjelder barna og deres foresatte jfr. forvaltningsloven §§13 til 13F. 2.
Barnehagepersonalet har opplysningsplikt til sosialtjenesten og barneverntjenesten slik det er beskrevet i barnehagelovens §§44 og 45.
Alle som arbeider i barnehagen må legge fram tilfredsstillende politiattest. (Jfr. Barnehageloven § 30).
- 11. MEDVIRKNING
Tippen barnehage er eid av foreldrene og alle foreldrene er andelshavere i barnehagen. Når barn starter i barnehagen betaler de et engangsbeløp på 500,- som en del av andelsordningen. Det blir utvalgt et styre som representerer andelshaverne.
Styret består av seks personer som velges for 2 år av gangen slik at 2 av foreldre/eier-representantene er på valg hvert år. De ansattes representanter velges av og blant de ansatte og kan velges for to år av gangen:
- Fire representanter for eierne
- To representanter for de ansatte
Ved valg av nye styremedlemmer på Årsmøte kan nye styremedlemmer bli med på møtene ut barnehageåret for å bli kjent. Alle styrerepresentanter sitter ut barnehageåret, og nye medlemmer starter i august ved nytt barnehageår.
Det velges en vararepresentant til Styret. Vararepresentanten har møteplikt til styremøtene.
Styret har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forhold til foreldrene.
Årsmøtet består av andelshavere i barnehagen. Der velges bla. Styret og Valgkomité. Regnskap godkjennes og årsbudsjett vedtas. Vedtaksendringer skjer også på et årsmøte. Styret innkaller til årsmøte, som skal kunngjøres for andelshaverne med minst 14 dagers varsel. Saksliste skal følge med innkallingen.
Hver andelshaver har en stemme, og ved beslutninger som skal tas kreves det at flertallet har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møteleder har stemt for. Blank stemme skal anses som ikke gitt stemme. Det stilles ingen krav til hvor mange av de stemmeberettigede som må være tilstede for at årsmøtet skal være beslutningsdyktig. Fullmaktstemmer kan gis på forhånd med en stemme, skriftlig og datert.
Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. I Tippen anbefaler vi å ha en representant fra foreldrerådet på hver avdeling, som kan gi innspill til SU ved behov.
Barnehagens samarbeidsutvalg består av to representanter for foreldrene, valgt av foreldrerådet og to representanter for de ansatte, valgt for ett år av gangen. Styrer har møte, tale-og forslagsrett, og skal skrive referater. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende kontaktskapende og samordnet organ. Samarbeidsutvalget skal særlig være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag og arbeide for å fremme kontakt mellom barnehagen og foreldrene.
- 12. HELSE, MILJØ OG SIKKERHET
- Barnehagen skal følge forskrift om miljørettet helsevern for barnehager og skoler, samt forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften). Forskriftens formål er å bidra til at miljøet i barnehager fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold
samt forebygge sykdom og skade. Porsgrunn kommune fører tilsyn med at disse forskrifter overholdes. - Barnehagen plikter å gjøre seg kjent med og følge helsemyndighetenes anbefalinger med hensyn til hygiene og smitte. Foreldre plikter å holde syke barn hjemme. Barnehagen følger retningslinjen til Porsgrunn kommune «Kan jeg gå i barnehagen i dag?»
- Dersom barnet er eller blir syk i barnehagen, vurderer barnehagens personale om tilstanden er slik at barnet av hensyn til seg selv og eller andre ikke kan bli i barnehagen. Foreldre plikter å holde syke barn hjemme.
Barnehagen følger retningslinjen til Porsgrunn kommune «Kan jeg gå i barnehagen i dag?»
- Styrer plikter å melde fra til kommunens barnevernstjeneste ved begrunnet mistanke om barnemishandling eller omsorgssvikt.
- Dersom et barns utvikling avviker på en slik måte at det er grunnlag for bekymring, skal styrer sørge for at foresatte får informasjon om hjelpeapparatet og bistå foresatte med råd og veiledning.
- Det er ikke tillatt at barna har med seg mobiltelefon, nettbrett , mobilklokker, iPad og andre tekniske hjelpemidler med mulighet for lydopptak og billedtaking i barnehagen.
- Barnehagen skal ha nødplaner som er utarbeidet i samarbeid med Sivilforsvaret. Styrer skal påse at disse planer er kjent for alle ansatte, og at bestemmelsene i disse planer overholdes.