SPRÅK

I tiden framover skal vi ha fokus på språk som forebyggende tiltak i tidlig innsats. For oss er språket den viktigste innfallsporten til barns lek, læring og danning. Gjennom språket lærer de å sette ord på følelser, hvordan ta kontakt på en god måte, sette grenser i og for egen rolle i lek og benevne ord og begreper for å fremme egne ønsker. Dette er bare noen områder vi tenker språk er med på å gi barna et fortrinn i sosial utvikling.

Språket er grunnmuren i barnas liv, det er det første de opplever sammen med nær omsorg fra sine nærmeste. Vi ønsker å bygge denne grunnmuren sterk, og vil gjerne gjøre det i nært samarbeid med hjemmet i første rekke.

Dinosaurskole

En dag i uken er 4-åringene på Dinosaurskole. Her møter barna hånddukkene Willy, Mari, Dina Dinosaur og Lille Skilpadde. De er spesialister på ulike områder og det varierer hvilken dukke som er med i samlingene ut i fra tema. Barna identifiserer seg med dem, noe som gjør at barna enklere setter ord på følelsene sine og det som opptar dem.

Håndukkene har personlighet, alder og familie. Willy og Mari er søsken. Willy er den eldste og er flink med problemløsning. Mari er veldig høflig og hensynsfull. Dina er leder på dinosaurskolen, og hun hjelper barna med å etablere regler og roser barna mye. Lille skilpadde lærer barna om hvordan de kan takle sinne. Målet med Dinosaurskolen er å styrke barnas sosiale og emosjonelle ferdigheter, samt styrke barnas selvbilde og opplevelser av egenverd og mestring.